Jak zrobić zdjęcie produktowe?

Jak zrobić zdjęcia na białym tle na allegro i/lub sklepu internetowego?

fotografia produktowa packshot w  StudioFocus


Profesjonalne fotografie są istotnym elementem w sprzedaży i marketingu. Zdjęcia na białym tle nie tylko sprzedają, ale przy okazji dbają o wizerunek Twojego starannego podejścia do biznesu. To dzięki nim możemy być postrzegani jako rzetelni sprzedawcy. Co zrobić, by w domowym zaciszu stworzyć zdjęcia produktów gotowych do sprzedaży?


Zachowania konsumentów według wszelkich badań przedstawiają się następująco: zdjęcia przykuwają większą uwagę i przyciągają wzrok. Działają na wyobraźnię i często mają o wiele większą siłę niż opisy produktów, które przeważnie są źle napisane.  Tworząc fotografie do sklepu internetowego należy pamiętać przede wszystkim o atrakcyjnym przekazie wizualnym swojego produktu - jak to zrobić? Tego dowiecie się w dalszej części wpisu.

zdjęcia na białym tle
fotografia produktowa StudioFocus


Zaczynamy!



Zdjęcie produktowe gwarantuje nie tylko większą sprzedaż w sklepie internetowym, ale również zaufanie i szacunek wobec odwiedzających nas Klientów. Sukces gwarantują pozytywne opinie Klientów, które przekładają się na zwiększoną liczbę produktów w koszyku. Warto zatem rozpocząć tworzenie zdjęć do swojego sklepu!


W tym przypadku przyda się na pewno:



- odpowiedni sprzęt - warto zaopatrzyć się w porządny sprzęt - nie oznacza to jednak od razu kupna lustrzanki przeznaczonej dla profesjonalnych fotografów. Obecnie zaprojektowane aparaty cyfrowe z obiektywem są w stanie wykonać zdjęcia w dobrej jakości i wysokiej rozdzielczości(np Nikon D5500/5600, Canon EOS 800D, Sony A6300). Ukazanie jak największej ilości szczegółów produktu będzie przydatne dla Klienta, który nie może na żywo zobaczyć i dotknąć produktu. Im lepsze zdjęcia, tym większe zaufanie wobec naszego sklepu. Uwaga, dobry obiektyw też ma znaczenie - najlepiej szukać takiego do makrofotografii.

Ze względu na fakt, że jakość zdjęć ma kluczowe znaczenie, model D5600 został wyposażony w matrycę formatu DX o rozdzielczości 24,2 mln pikseli, która z niezwykłą dokładnością odwzorowuje drobne faktury i gwarantuje najwyższą szczegółowość zdjęć. Jeżeli zaczynacie przygodę z fotografią produktową, ten model nada się znakomicie, zwłaszcza że cena ostatnio idzie w dół. 


- obiektyw - wybór obiektywu powinien być uzależniony od rodzaju przedmiotów, które planujemy fotografować. Do produktów podobnej wielkości, najlepiej sprawdzi się obiektyw stałoogniskowy. Fotografia wykorzystywana w sprzedaży powinna być wizualnym potwierdzeniem produktu, jakiego poszukuje klient. Dlatego warto pamiętać o tym, że ogniskowa nie powinna być mniejsza niż 50mm. Stosując zakres, np. 35mm przedmiot na fotografii zostanie zniekształcony. Nawet w przypadku dużych obiektów wartość minimum 50mm dla aparatów APS-C a 70mm dla pełnej klatki gwarantuje odpowiednie odwzorowanie przedmiotu.

Najczęściej używany w  StudioFocus obiektyw to Tamron SP 90mm F/2.8 MACRO VC (Model F017). Najnowsza odsłona klasycznego 90mm F/2.8 wyposażona w zaawansowane funkcję zachowuje najwyższą jakość optyczną. 

- oświetlenie - odpowiednie oświetlenie pozwoli na wydobycie głębi produktu na zdjęciu. Większość zdjęć będziemy mogli zrobić w domowych warunkach przy pomocy odpowiedniego sprzętu, ale o tym w dalszej części wpisu,


- statyw - brak ostrości w zdjęciu od razu je dyskwalifikuje pod każdym względem. W celu uniknięcia poruszenia zdjęcia oraz jego rozmazania przydatny okaże się statyw. W ten sposób uniknie się problemu poruszonych zdjęć,


- tło - jeśli będzie niekorzystne, wpłynie to również na odbiór wśród Klientów. Rozpraszające tło, lub z widocznymi innymi elementami (np. z widokiem na część pomieszczenia) może skutecznie odwrócić uwagę od najważniejszej rzeczy na zdjęciu - Twojego produktu!
fotograf produktowy
zdjęcia na białym tle StudioFocus

SETUP.

Dobra jakość, to ISO 100, czas naświetlania 1/100 sekundy i f (przysłona)w granicach 8-11. Takie coś zapewni Ci tylko światło błyskowe. Dlatego jeżeli myślisz nad fotografowaniem produktów w dłuższym okresie czasu a nie tylko na jedną sesję, to nawet nie myśl o oświetleniu świetlówkami.
Dobrym i niedrogim rozwiązaniem, dającym bardzo dobre rezultaty, może być zestaw lamp serii Quadralite Move przeznaczone są dla półprofesjonalistów i amatorów.

Znajdujące się w zestawie lampy Move 300 charakteryzują się mocą 300 Ws i posiadają regulację mocy błysku w zakresie pięciu przysłon z dokładnością 1/6 EV. Pomocny w tym jest jasny dwucyfrowy wyświetlacz LED podający aktualnie nastawioną energię błysku. Każda z lamp tej serii ma halogenowe światło pilotujące o mocy 150W, którego jasność można regulować płynnie i niezależnie od energii błysku lub je wyłączyć.
W zestawie Quadralite Move 300 Kit znajdują się dwie 300 Ws lampy Move 300, uniwersalny softbox prostokątny o wymiarach 60x90, srebrna parasolka oraz dwa statywy studyjne o wysokości 200 cm



Zdjęcie to nie wszystko!



Kiedy zrobiliśmy już idealne zdjęcie produktu to wcale nie oznacza końca prac. Ponieważ każdy produkt musi wyglądać idealnie - zdjęcia należy poddać niezbędnej obróbce w programie graficznym. Dzięki niemu przede wszystkim podkreślimy walory produktu ulepszając ekpozycję w postaci rozjaśnienia zdjęcia (jeśli wyjdzie zbyt ciemne), lub przyciemnienia (jeśli wyjdzie za jasne). Najpopularniejszym programem graficznym wykorzystywanym do obróbki zdjęć jest Photoshop. Jednak wymaga on nie tylko sporej ilości czasu na zapoznanie się z jego funkcjami, to na dodatek budżet przeznaczony na licencję, możemy z powodzeniem wykorzystać w innym celu. Dlatego możemy skorzystać z darmowych programów graficznych takich jak produkt Google - Picasa (idealny dla początkujących), czy Gimp (dla średniozaawansowanych).


Jeżeli myślimy o obróbce seryjnej trochę bardziej poważnie - dobrym rozwiązaniem będzie zaopatrzenie się w program  Adobe Lightroom –  służy on do przetwarzania obrazów uzyskiwanych za pomocą cyfrowych aparatów fotograficznych. Umożliwia zarządzanie kolekcjami zdjęć, tworzenie prezentacji, zaawansowaną edycję wybranych kadrów, pokaz slajdów, konwersję plików do popularnych formatów JPEG i TIFF. Niestety Adobe kładzie nacisk na wersje w chmurze, więc to już ostatni dzwonek, jeżeli chcecie nabyć wersję pudełkową z CD(koszt około 450zł) - ostania to CS6 a po aktualizacji nazywa się Classic CC.


Podczas obróbki zdjęć warto zwrócić uwagę na:


- kadrowanie - ważne, by każde zdjęcie miało taki sam wymiar i kształt. Postaraj się zachować jedną formę dla wszystkich zdjęć w sklepie. Najczęściej jest to kwadrat. Obecnie jest on najpopularniejszym kształtem i automatycznie kojarzy się z profesjonalnymi zdjęciami,


- cienie i kontrasty - zwróćmy na to uwagę już podczas oświetlenia naszego produktu podczas robienia zdjęcia. Światło musi być spójne na każdym zdjęciu i nie powinno zaburzać całej kompozycji zdjęcia. Odpowiedni kontrast zapewni autentyczność produktu na zdjęciu,


- kolory -  zdjęcie, które zrobiliśmy musi mieć zbliżony kolor do oryginału. Jeśli odcienie się różnią dostosuj nasycenie w programie graficznym tak, by rzeczywistość była zbliżona do oryginału. Nie przesadzajmy jednak z nasyceniem, by efekt nie był przerysowany i nie zniechęcił Klienta.


Pamiętaj o tym, by zdjęcia, które wstawiasz do sklepu, były odpowiednio duże, by było na nim widać szczegóły. Jeśli przedmiot jest zbyt duży - można zrobić kilka zdjęć, które będą przedstawiały zbliżenie wybranych elementów.


Co jeszcze może się przydać?


Jeśli chcemy urządzić małe studio fotograficzne przydatny może ukazać się namiot bezcieniowy. Zestaw, w skład którego wchodzi namiot, wymienne tła i 2 lampy oświetleniowe można kupić na popularnym serwisie aukcyjnym w granicach 100 złotych. Jest to niewielka cena w porównaniu do efektu jaki możemy uzyskać i zaoszczędzić na wynajęciu studia fotograficznego do zrobienia zdjęć naszych produktów. Namiot bezcieniowy (jak sama nazwa wskazuje) sprawia, że znika problem cieni, które skutecznie mogą popsuć efekt końcowy. Na dodatek światło jest miękkie, kolory produktu na zdjęciu są wyraźne i widać szczegółowo kontury. Jako podstawkę do namiotu możemy użyć materiałów lakierowanych (co da ciekawy efekt odbicia lustrzanego), lub gładkich, które skomponują lub skontrastują się z używanym materiałem.

zdjęcia na białym tle
packshot StudioFocus



Marketing i sprzedaż



Sprzedaż internetowa kieruje się zupełnie innymi zasadami niż sprzedaż tradycyjna. Ze względu na brak możliwości zobaczenia produktu z bliska i dotknięcia go, z każdym zdjęciem jesteśmy o krok bliżej do "włożenia" produktu do koszyka w sklepie. Dokładność oraz czas, który poświęcisz na zrobienie unikatowych zdjęć do sklepu wynagrodzi wzrost zaufania wobec sklepu i większe wyniki sprzedaży. Dostarczając wszelkie niezbędne informacje Klientowi przed dokonaniem zakupu pokazujemy, że jesteśmy wiarygodnymi i rzetelnymi Sprzedawcami.

fotograf produktowy
Zdjęcia packshot StudioFocus




Jak przekonać nowych Klientów Twojego sklepu, że warto kupować w Twoim sklepie? Przekonaj ich za pomocą zdjęć produktu w odpowiedni sposób:


1) przygotuj zdjęcia z bliska - by pokazać nawet najdrobniejsze szczegóły produktu. To w przypadku sprzedaży produktu przez Internet, który posiada dużą ilość małych elementów jest bardzo istotną kwestią dla Klienta,

2) zdjęcia na modelach - jest to bardzo istotne w przypadku sprzedawania odzieży, biżuterii czy bielizny. Dzięki temu Klient widzi jak dana rzecz dopasowuje się do ciała i jak wygląda w praktyce jego użytkowanie,

3) z każdej strony -  przedstaw produkt w każdym możliwym ujęciu. Zrób zdjęcie produktu na wprost, z boku, z bliska i daleka. Im więcej zdjęć dla Klienta, tym lepiej dla Ciebie,

4) w różnych wariantach - szczególnie, jeśli sprzedajesz towar o różnych odcieniach kolorystycznych. Istotne jest pokazanie na zdjęciu każdego dostępnego materiału z jakiego wykonany jest produkt. Wszystko po to, by Klient nie miał wątpliwości jak wygląda struktura produktu, który chce kupić,

5) przy innym przedmiocie - by pokazać mniej więcej rzeczywiste wymiary produktu przed dokonaniem zakupu przez Klienta.




fotografia produktu
packshot zdjęcia produktowe StudioFocus





Komentarze